lördag 27 juli 2013

Frihetliga sagohjältar: Mumintrollet

Det bör här omgående påpekas att jag inte är särskilt bekant med Muminvärlden, så för att inte göra bort mig fullständigt på temat så är jag högst medveten om möjligheten att Mumintrollets övriga varande skiljer sig vitt från följande [bilden klickbar för förstoring]:
Alltså:
Mumintrollets första stora äventyr ägde rum på vårisarna - fastän det förstås var strängt förbjudet att gå ner till stranden. Isen bröts och Mumintrollet föll ner i det iskalla vattnet. Han räddades dock som genom ett under och fattade sitt beslut: Jag tänker inte längre leva ett tryggt liv. Jag tänker skapa min egen lycka! Mumintrollet lämnade ett meddelande till barnhemsföreståndarinnan och gav sig iväg.
Vidare på temat så inleddes serien om frihetliga sagohjältar just med ett inlägg om en Muminkaraktär - Johan Ingerö skrev om Snusmumriken. Inlägget är numer låst liksom resten av bloggen, men citat ur inlägget, hämtat från Peo Wågström:
En sak gör honom (snusmumriken) dock upprörd, nämligen idiotiska förbud. I Farlig Midsommar genomför han en vågad räd mot en park i vilken en sur vakt spikat upp skyltar med drakoniska förhållningsregler för de arma föräldralösa barn som befolkar den. Efter att ha skrämt bort vakten samlar han ihop alla skyltarna i en hög och bränner dem.
Tidigare på temat (samlat under bloggetiketten frihetliga sagohjältar):
- Frihetliga sagohjältar: Lilla blåa draken
- Frihetliga sagohjältar: Teletubbies
- Frihetliga sagohjältar: Hulken
- Frihetliga sagohjältar: Berlin Batman
- Frihetliga sagohjältar: Ett litet djur åt Pelle

Inga kommentarer: