torsdag 24 januari 2013

More like Internet Exploder, amirite?

Det populäraste diagrammet senaste dagarna i åtminstone mitt internetflöde har varit sambandet mellan Explorerandel och mordfrekvens (tydligen ursprungligen från @altonncf) - från Gizmodo:
Gizmodo skriver vidare: "If you take this seriously, you are an idiot and you should go stick your head up some dark hole." och när de lägger fram det så vänligt så ska jag givetvis ta mig tid att påpeka att jag är övertygad om att diagrammet på sitt sätt visar verklig kausalitet

Det är dock självfallet inte så att Explorer i sig är något ont, utan snarare att Explorer traditionellt varit standardval, och den minskade andelen visar att konkurrens - från såväl andra webbläsare som från revolutionerande nya produkter som smartphones - skiftat samhällsituationen.

Och som åtskilliga gånger tidigare nämnt så värderas alternativkostnaden till aktiviteter, så ju roligare något blir desto relativt tråkigare blir andra saker - Brian Wheeler skrev nyligen åt BBC angående trenden med minskad vandalism de senaste åren:

Vandalism began to fall sharply in 2006/07 - about the same time as smartphone sales began to take off in the UK.

Research last year by Ofcom found 7% of teenagers spent less time socialising with friends since they got a smartphone

Would it be too much of a stretch to suggest they also spend less time hanging around on street corners and vandalising things?

"There are so many things for kids now," says Kito, a 30-year-old Camden youth worker.

"Why waste their time vandalising when they could be on their BB [Blackberry] talking to girls or on YouTube putting up their music videos? They have got a lot of things to keep them occupied. They don't need to be bored now." 

The average 11- to 14-year-old spends 13 hours a week playing computer games, increasingly on their smartphones, GameTrak figures show. If true, this would not leave a great deal of time for much else.

Ur tidigare inlägg:

Problem löses helt enkelt oftast av att världen i övrigt förändras - slagsmålen mellan personer från olika svenska landskap upphörde inte för att straffen för misshandel skärptes utan för att det började finnas bättre saker att göra, och jag tror att World of Warcraft hindrat fler alkoholförgiftningar och våldtäkter än något annat fenomen i nutidshistorien.

Några tidigare inlägg på temat:
- Alkohol och alternativkostnad
- John Stossel: "För att rädda tigern - ät den"
- Marknadsekonomi mot inbrott
Alkoläsken, igen

Inga kommentarer: