torsdag 17 mars 2011

Trender i tv-tittande 2010

Som uppdatering till tidigare inlägg - siffror från MMS [samtliga diagram klickbara för förstoring]:

SVT totalt, minuter per dag 1994-2010:
Räckvidd (sett minst fem sammanhängande minuter), SVT1 och 2, 1998-2010:
Räckvidd, TV totalt 1998-2010:
TV-tittande 2010, minuter per dag, per kanal:
TV-tittande, minuter per dag, per åldersgrupp:
Skillnad mellan 2010 och 2009, minuter per dag, per kanal:
Skillnad mellan 2010 och 2009, minuter per dag, per åldersgrupp:
Och för att uppdatera ännu ett diagram - tv-avgift, nyttjande och KPI 1994-2010:
Debatten kring tv-avgiften har förts relativt intensivt på debattsidorna på sistone, bland annat av Eva Hamilton, Cecilia Magnusson och Gustaf Hoffstedt, Bengt Berg och Siv Holma, Ursula Berge och Cecilia Stegö Chilò och Andreas Carlson och Caroline Szyber.

Den radikala åsikten gällande public service verkar vara att ersätta tv-avgiften/public service-avgiften med skattefinansiering, vilket måhända skulle kunna sägas vara ett steg i rätt riktning, men idén bakom statlig tv är en planekonomisk koloss som inte har det minsta att göra med samtiden - ett talande exempel gällande trender i informationsflödet finns hos Pew Research Center:
Samtliga åldersgrupper har alltså nedåtgående trender gällande tv och uppåtgående trender gällande internet - trenden är faktiskt så uppenbar att till och med Kent "förändringen [står] i skarp kontrast till den ständiga dödförklaringen av televisionen" (borttagen artikel?) Asp diskuterar vikande tittarsiffror. De mest sedda programmen är dessutom Melodifestivalen, Kalle Anka och hans vänner, kungabröllopet, fotbolls-VM och OS-längdskidåkning - inte direkt vad som borde klassas som kärnan av public service. Det bör också noteras att tre av fem av ovanstående program inte kommer att sändas under 2011, så även om nu Melodifestivalen haft fina tittarsiffror hittills och Kalle Anka haft en god trend senaste åren så bidrar det till att 2011 års siffror blir än intressantare.

Ång-tv i allmänhet är helt enkelt ett hastigt döende fenomen, som enbart hålls vid liv av att befolkningen åldras. All information som skulle kunna anses vara public service hanteras dessutom utklassningsvis mycket bättre av exempelvis TED och diverse bloggar, så det enda vettiga alternativet är att helt sluta finansiera det och låta tv-kanalerna själva försöka leta fram fungerande affärsmodeller (och självfallet att låta dem gå under ifall de inte lyckas med det uppdraget).
 
Några tidigare inlägg på temat:
- TV-tittande 2009
- Trender i TV-tittande
- Hur stor andel av hushållen betalar egentligen tv-avgiften?
- TV-tittandet i diagram

Inga kommentarer: