lördag 5 december 2009

Några bloggcitat

Egentligen är fantastiska texter i bloggvärlden så talrika att det är lönlöst att ens försöka länka till dem, men några citat som av en eller annan anledning fäst hos mig senaste tiden:

Andrew Sullivan:

The Swiss Ban Minarets

Good God. Why not synagogues? Or did a neighboring country try that already?


Anna Svensson:

När det gäller människor är resonemanget om livskvalitet och död annorlunda. Snarare verkar den död som drabbar en person med gott liv och mycket att se fram emot mer tragisk. Mördade Erica har fått en hel livstavla uppritad i Aftonbladet, det positiva i hennes liv används för att förtydliga det tragiska i hennes död. (Det och helt sanslöst irrelevanta kopplingar till WoW.)

Varför är det så? Varför är det bra om grisar levt ett bra liv när de dör, men extra tragiskt med människor som dör när livet är som bäst?

Mattias S:

Jo, [bejaka rituellt våld om vi samtidigt skall stigmatisera spontant våld] är precis det vi kan göra. Verkligen. Jag tänker på det precis på samma sätt som jag tänker kring sex. Att slåss är som att ha sex, om båda är med på det är det mesta okej, om den ena inte är med på det är i princip ingenting okej.
Och precis som med sex tycker jag rent av det är en bra och viktig betoning som jag tycker är bra för att utveckla värderingar och moral.
Genom att acceptera sadistiskt gruppvåldtäktsex på lek där alla inblandade tycker det är bra men fördöma ett snabbt, penisvaginalt samlag mot någons vilja höjer man upp det moraliska värdet i varje unik människas egna val.


(Angående MMA-debatten så rekommenderas även Frihet och Sanning och Motpol.)

Inga kommentarer: