tisdag 30 juni 2009

Iznogoud

Johan Ingerös serie om frihetliga sagohjältar tuffar vidare i sympatisk takt - senast med ett inlägg om Lucky Luke.

Iznogoud passar på intet sätt in i den serien, men är ändå värd ett kort inlägg. Han beskrivs på albumets första sida som "en liten mycket, mycket elak man", och undrar någon hur elak han är så räcker det med att studera hur han spenderar fritiden (samtliga bilder är ur 'Iznogoud och den magiska maskinen' och är klickbara för förstoring):
Iznogoud förstår också vilka maktmöjligheter fiatvalutan ger:
Och även jobbskapande får ett omnämnande:

2 kommentarer:

Johan Ingerö sa...

Jösses! Iznogoud hade jag helt glömt änta tills jag såg detta. Om han är så värst liberal kan diskuteras, men namnen Iznogoud och Bra At Hamed måste vara två av de bästa serienamnen någonsin.

Var gick den någonstans?

Alltid varför sa...

Iznogoud är definitivt inte liberal, det var bara jag som formulerade mig otydligt. Han är snarare fascist - hela serien kretsar ju kring hans önskan att "bli kalif i stället för kalifen".

Jag har bara läst Iznogoud i albumen, men Hemmets Journals förlag gav ut en del av albumen, så den kan mycket väl även gått i någon av deras tidningar.