torsdag 5 mars 2009

Ytterligare lite ledarbloggsbryderi

Jag har tidigare anmärkt på såväl ledarbloggsskribenternas ekonomiantaganden som kulturditon, och jag vill på intet sätt framstå som överdrivet gnällig då jag tycker att SvD:s ledarskribenter i stort gör ett bra jobb, men jag kan bara inte släppa ett stycke i ett i övrigt balanserat inlägg:

Så vad finns då kvar att sälja utan en upphovsrätt? Naturligtvis finns livekonserter och mervärden av olika slag. Men mervärdesprodukter är det endast ett mycket litet skikt artister som kan göra sig en hacka på. Studiomusikern eller producenten säljer inga t-tröjor och får inte följa med på turnén. Därtill är livespelningens biljettförsäljning alltjämt beroende av huvudprodukten - musiken. Och det tar längre tid att skriva en låt än att remixa den. Och då talar vi bara om musiksidan.

Jag begriper helt enkelt inte vad det stycket skulle kunna avse förutom att de menar att marknadsekonomin enbart fungerar då samtliga intressenter deltar i hela transaktionskedjan, och det är väl för att uttrycka sig försiktigt en alternativ samhällssyn.

Inga kommentarer: