fredag 13 mars 2009

Be Berlin

En resa till världens bästa stad - Berlin - väntar, och det blir alltså tunt med inlägg här några dagar framöver. Jag har tidigare försökt beskriva varför jag tycker om Berlin, men jag hittade Johanna Paues blogg av ren slump, och hon förklarar Berlin så bra att jag klipper från henne istället för att fumla själv:

Ur Svart svartare svartbar:

Det är ingen hemlighet att Berlin är fullt av svartbarer. Bakom fönster som är mer igenbommade än vampyren Elis i Låt den rätt komma in hörs det punkiga basgångar och rågarv varje kväll (det finns några stycken på min gata, så jag vet). /.../ En tjej berättade att om var man sugen på att knarka lite var det bara att gå ner i husets sötdimmiga källare och andas några gånger. Varje natt var det världens superparty där och ölen kostade typ en euro.
/.../
Den som skrapar på ytan här hittar så sjukt mycket. Jag överdriver inte, det pågår saker hela tiden - bakom dörrar, i gamla fabriker, källarutrymmen, bunkrar, lådor, på vindar, gårdar och i gudsförgätna förorter. Den som har tråkigt i Berlin får skylla sig själv.

Ur Vardagsskillnader:

1. Här går alla hundar lösa, de är ofta enorma men väldigt väluppfostrade.

3. Du kan köpa öl var tredje meter. Dygnet runt. Blod är tjockare än vatten, öl är viktigare är blod. Jag tror att tyskarna resonerar ungefär så. Ingen öl, inget liv.

5. Ingen har hjälm på sig när de cyklar, inte ens barn. Och inte ens barn som sitter i en hemmagjord ranglig anordning på sin förälders styre.

6. Här bastar män och kvinnor tillsammans på badhus och på bastuklubar (för det finns faktiskt bastukubbar som är bastuklubbar på riktigt här, jag lovar). Helt spritt språngande.

Annars är faktiskt Sverige åtminstone delvis på väg i rätt riktning, även om det är myrsteg - först möjlighet till alkoholservering på mindre restauranger (som sushiställen) och nu alkoholservering på Arlandas McDonald's.

Inga kommentarer: