tisdag 6 januari 2009

Big girls don't fly

BBC skriver om att Air India sparkat tre flygvärdinnor som trots tre års marktjänst inte lyckats sluta vara "exceptionally overweight".

Jag uppskattar kostnadskalkyler, och har tidigare skrivit gillande om borttagande av flytvästar ur planen. Nu är dock Air Indias beslut inte taget på viktreduceringsvillkor - flygvärdinnorna var nämligen "medically unfit" nog att ha tvingats till tre år utan flygningar tidigare och en säkerhetsrisk då "being grossly overweight does have a bearing on reflexes and can impair agility required to perform the emergency functions". Air India håller säkerheten högt, så fläskberg i kupén kommer naturligtvis inte på tal, och ett domstolsbeslut har gett dem rätt.

Hur stora är då flygvärdinnorna? Överviktiga med mellan 11 och 32 kilo.

Flygplan är ett fascinerande säkert färdsätt - krascher är ytterst sällsynta, och skulle planet ändå krascha så kommer enligt officiell statistik 19 av 20 av planet i säkerhet. Men så ser du heller inga dallrande dubbelhakor på flygvärdinnorna. Så ser du en fläskig busschaufför, vänta på nästa buss - det är säkrast så. Air India bortser även enligt artikeln uttalat från arbetssökande med acne och/eller dåliga tänder, så det är nog säkrast att undvika även sådana transportörer för att vara på den säkra sidan.

Air India är för övrigt ett statligt flygbolag, ifall någon undrade.

(Not: Jag är naturligtvis av åsikten att arbetsgivare ska få anställa och rata efter precis vilka kriterier de så önskar - det är hyckleriet och tassandet mitt bland häpnadsväckande fördomar jag irriterar mig på.)

Inga kommentarer: