måndag 27 augusti 2007

UFC 74, som väntat fast bättre

Precis som jag antog så malde Couture ner Gonzaga, fast mer imponerande än jag förväntat mig. Den brutna näsan var en slumphändelse, men pressen Couture hade var häpnadsväckande välutförd, och det är helt ofrånkomligt att diskutera kommande motståndare.

Tack vare Fjodors fantastiska clinch så skulle han i mitt tycke vara stor, stor favorit även mot den här versionen av Couture trots att han blöder lätt, men det ska sannerligen bli intressant att se Randy ta sig an Nog, Mirko, Arlovski och Vera.

Jag skulle faktiskt kunna se Couture vara favorit mot samtliga dessa - sannerligen inte illa för en 44-åring. Gonzaga visade också att han är en fantastisk fighter - inte mästarklass än, men han bör höra hemma någonstans runt topp 10.

Och GSP är tillbaka med besked. Direkt jag såg honom gå in så förstod jag att allt tvivel gällande om han återhämtat sig efter knocken var alldeles bortblåst, och att det var någonstans runt 98/2 i GSP:s favör. Synd bara att det inte fanns möjlighet till livebetting. Jag fick även svar på frågorna:
- GSP plockade ner Kos varenda gång han försökte, Kos lyckade med 1/3 nertagningar.
- Kos lyckades kontrollera GSP skapligt när han väl fick nertagningen, men kunde inte göra någon större skada.

Om BJ lämnat mellanvikten så är GSP i särklass bäst i divisionen. Kos blev fullständigt överkörd, men det betyder egentligen ingenting. Kos är en riktigt dålig stilmatchning för de allra flesta i divisionen, och jag tycker nog att han skulle kunna sägas vara i närheten av topp 3.

UFC 74 var i stort sett mycket bättre än jag förväntat mig - Leites armlås var snyggt, Huerta såg fantastisk ut, Babalu var tillbaka i gammalt gott slag (men det var inte snyggt av honom att hålla kvar strypningen), Mir såg bra ut även om Hardonk såg fullständigt usel ut, GSP var som nämnt fantastisk och det är alltid kul att se Couture imponera.

Mina gissningar gällande matchutgångarna var alltså väldigt korrekta - alla hade dock inte samma medflyt.

Inga kommentarer: