fredag 24 augusti 2007

UFC 74 på ingång

MMAbloggen har fått upp en UFC74-preview, och jag tänkte att jag också kunde skriva vad jag tror (åtminstone om de största matcherna).

Randy Couture - Gabriel Gonzaga
Gonzaga fick för mycket hyllningar av att klubba ner en omotiverad Mirko och Couture fick för mycket plus av manglingen av Sylvia, så där är de närmast lika. Vad som skiljer är dock att Couture visat precis vilken nivå han ligger på medan Gonzaga fortfarande är relativt oprövad.

Gonzaga är större, slår hårdare, sparkar mycket hårdare och har mil och mil bättre jujutsu; Couture har bättre teknisk boxning, bättre clinch, bättre nertagningar och riktigt bra defensiv jujutsu och markkontroll. Dessutom har Gonzaga visat sig ha bekymmer med orken tidigare, medan Couture egentligen aldrig haft bekymmer med det. Utöver det har Couture naturligtvis en god portion mer rutin.

Jag antar att Couture kommer vinna den stående fighten med en god mix av teknisk överlägsenhet i boxningen och dirty boxing och dessutom kunna plocka ner Gonzaga relativt när han så önskar. Kunde inte fantastiske Jacare klappa ut Couture så tror jag ändå inte att Gonzaga grejar det, trots att han är närmare 30 kilo tyngre.

Mycket är vidöppet i matchen, men jag hoppas att Couture kommer in med god taktik och maler ner Gonzaga över fem ronder. Jag ger det 55/45 Couture.

Georges St. Pierre - Josh Koscheck
Koscheck dominerade Diego Sanchez och GSP blev tidigt knockad av Matt Serra senast. Koschecks match var imponerande och visade på såväl Koschecks utveckling i boxningen som att han planerat matchen väl. GSP:s förlust mot Serra känns dock mest som en slumphändelse. Serra har en (T)KO-vinst i karriären, och det är mot GSP.

MMAbloggen skriver att han kan se Kos vinna stående mot GSP, men det kan jag helt enkelt inte se hända. Stående är GSP minst två dimensioner bättre än Kos, och bara han inte blivit mentalt skadad av knocken mot Serra så kommer han stoppa nertagningar och demolera Kos stående. Det mest intressanta som jag ser det är vem som kommer stå för nertagningarna. GSP visade mot såväl Sherk som mot Trigg och Hughes att han perfekt blandade upp slagserier med nertagningar, och får han Kos att inte bara akta sig för att försöka jobba mot nertagningar utan dessutom att parera nertagningar så kan det bli en ren överkörning.

Det ska även bli intressant att se om Kos kan hålla kvar GSP om han lyckas få ner honom. GSP är sanslöst atletisk, så det vore kul att se honom lyckas svepa Kos några gånger.

I mitt tycke är GSP topp 2 bland mellanviktarna, och jag hoppas verkligen att han är tillbaka i gammalt gott slag här. 80/20 GSP.

Sedan hoppas jag att Babalu kommer tillbaka till gammal god form och att Mir iallafall inte alldeles gör bort sig, men det blir inte ens något försök till analys av de matcherna.

Här är en video på Randy Coutures träning inför matchen (med Wanderlei Silva!) - videon via MMAbloggen.

Inga kommentarer: