torsdag 24 maj 2007

Chuck mot Rampage på ingång

Returmatchen mellan Chuck Liddell och Quinton 'Rampage' Jackson är på ingång. MMA-bloggen anser det vara den kanske största matchen sedan Fjodor mötte Mirko; jag håller inte med, men stort är det hur som helst.

Förra matchen sopade Rampage mer eller mindre banan med Chuck, men sedan dess har Chuck knockat alla han mött (men han lyckas på något märkligt sätt ändå inte se särskilt imponerande ut), medan Rampage inte sett bekväm ut i ringen sedan Wanderlei Silva demolerade honom.

Nu ser dock såväl Chuck som Rampage mer taggade ut än på länge, och båda kan som bekant både ta och ge stryk med den äran. Det här kommer troligtvis att bli Chucks hårdaste match på pappret sedan deras förra möte (Couture var i en djup svacka när han mötte Chuck för tredje gången), och det ska bli intressant att se om Chuck fortfarande klarar att ta stryk.

Jag hoppas på att se imponerande nertagningsförsvar och överhandshögrar från varmaste delen av helvetet som vanligt från Chuck, men jag hoppas också att Rampage åtminstone lyckas plocka ner Chuck någon gång, så att Chuck kan få visa att han inte bara behärskar stående fight.

Jag tror och hoppas att Chuck vinner matchen - Rampage är dock hård nog att gå tiden ut. Jag hoppas egentligen inte att Chuck ska vinna för att jag tycker att han är så sevärd i buren utan snarare för att han är helt fantastiskt rolig utanför densamma:

Klipp ur The Death and Life of Bobby Z (ja, det är Tim Sylvia också):


Chuck lever sig in i matchen mellan Tito Ortiz och Vitor Belfort:


Chuck ger en intervju när han nog borde tagit en tupplur istället:


MMA Games highlight inför matchen:

4 kommentarer:

Mattias S sa...

Vilka matcher tycker du har haft samma magnitud som Fedor vs. Crocop sedan dess?
Jag kan inte komma på något, men kan hända att jag glömmer någon.

Alltid varför sa...

Gomi-Kawajiri kändes i mitt tycke större.

Sedan tyckte jag nog även att Silva-Crocop 2 och Silva-Arona kändes mer laddade. Dessutom såg jag fram mot Barnett-Nog väldigt mycket, men eftersom ingen av dem hade något bälte vid det tillfället så faller nog den matchen (Silva-Crocop 2 gällde visserligen inte heller något bälte, men stämningen var sanslös).

Det är helt klart en stor match, men det känns märkligt att haussa Rampage så när han i mitt tycke inte sett bra ut sedan egentligen matchen mot Chuck (Arona hade honom i en låst triangel, Ninja borde i mitt tycke vunnit, Dong Sik Yoon höll relativt jämna steg med honom, Lindland borde i mitt tycke vunnit och han såg klumpig ut mot Eastman). Det här känns snarare i trakterna av Chuck-Horn 2.

Alltid varför sa...

GSP-Hughes 2, Hughes-BJ 2 och GSP-BJ kändes också allihop större.

Jag tror faktiskt att Chuck-Randy 3 också kändes större.

Mattias S sa...

Gomi - Kawajiri var i en turnering och jag tyckte inte fighten i sig hade alls samma uppbyggnad och mål.
Och dom andra fighterna tycker jag inte alls hade samma stora betydelse.
Hughes - BJ 2 var iofs jävligt tung .

Men när du säger sådär om Ramapge så har du en poäng, väl hårt att jämföra med Horn dock. Jag tycker också han förlorade mot Lindland men Ninja tog han ändå imo.
Men jag tror vi kommer se en helt annan Rampage här, det har funnits anledningar till att han inte sett lysande ut på sistone.
Jag tror verkligen han är i bättre form än på mycket länge och kommer ge Chuck en rejäl fight.
Stilmässigt är han nästan perfekt för att besegra Chuck.
Kan ju visa sig att jag har fel om Rampage och då blir jag besviken, men inför matchen så är jag mer laddad än på mycket länge.