måndag 9 april 2007

UFC 69 och Pride 34

Koscheck imponerade mot Sanchez, och trots att forumen kokar av missnöje var iallafall jag imponerad. Kontrollerat i den stående fighten, en stilig nertagning, och direkt ändring av den redan solida taktiken när han märkte att Sanchez är märkligt hal att ha att göra med på marken.

Jag skulle egentligen vilja se Koscheck möta Riggs nästa match, men ska han gå mot toppmotstånd hoppas jag att han får möta Hughes - jag tror att han skulle klara av att trötta ut BJ och jag tror att GSP skulle vara alldeles för mycket för honom. Serra får han nog vänta med att möta. Angående Sanchez så hoppas jag att det blir en returmatch mot Karo för honom.

Och GSP förlorade mot Serra, och på TKO dessutom. Extremt oväntat, men GSP såg ut att vara ur balans redan tidigt, och behöver man vara nervös att bli nerplockad så öppnar man sig för att bli träffad. Jag verkar inte ha tyckt lika mycket om GSP som jag trodde, Gomis förlust var klart jobbigare. Nu hoppas jag att GSP snabbt tar sig tillbaka på banan, han är fantastisk.

Prides sista uppställning var inte direkt någon höjdare. Den på förhand intressantaste matchen - den mellan Silva och Igor - blev aldrig av eftersom NSAC sympatiskt nog inte samtyckte med att Silva skulle kliva upp mot en stridsvagn som Igor så snart efter knockouten mot Hendo.

Några märkliga matcher var det dock sannerligen. Butterbeans americana på Zulu var nog faktiskt ännu mer oväntad än Serras knockout, och att han dessutom behövde reversera Zulu för att ta sig dit gjorde det ännu mer surrealistiskt. Hoppas att Butterbean får möta Hunt (eller Thompson igen) härnäst och att Zulu får möta någon han iallafall i teorin skulle kunna slå.

Frye mot Thompson var en vidrig matchning som slutade precis på det enda sätt den skulle kunna sluta - brutalitet i horder. Usel domarinsats gjorde att MMA-motståndarna nu fick en ny match att visa för folk. Hoppas att Frye nu försörjer sig som coach istället, Thompson får gärna ta revansch på Butterbean som nästa match.

Zelg mot Takimoto var dock en riktigt bra match. Imponerande länge av Zelg och imponerande av Takimoto att ta emot allt det och sedan vinna på stiligt lås. Ett annat stiligt lås gjorde Aoki, som som vanligt fullständigt dominerade markkampen. Hoppas han får intressant matchning framöver.

Fujita visade att Monson är relativt medelmåttig, och Monson visade att bara man är stark nog så kan man få folk att klappa ur för det mesta. Märklig och slarvigt genomförd strypning, men det funkade ju.

Sokodjou kom in som medelmåtta och har nu sopat banan med två topp 5-mellanviktare. Märkligt, och ännu märkligare att han bollade med Aronas nertagningsförsök. Sett till de här matcherna skulle Sokodjou kunna vara en mardröm även för Shogun. Ska bli intressant att se vad de gör med honom efter de här två matcherna - det skulle vara märkligt om de nu började matcha honom mot medelmåttor.

Två i stort halvdana galor, så det är tur att UFC 70 på pappret ser mycket bättre ut, och det är inte ens en vecka kvar till Fjodors och Aleksanders matcher, så framtiden bådar gott.

1 kommentar:

Mattias S sa...

Jag tycker UFC 69 var riktigt bra, Kendalls match var riktigt bra, Huerta vs. Garcia var sjukt bra, Serras knock på GSP var en chock som iaf fick mitt blod att pumpa lite extra och Cummo hade en hyfsat underhållande match med Haynes som fick en fin avslutning.

Pride 34 var ingen höjdare men hyfsat underhållande.